Ako si správne vybrať dodávateľa jazykového vzdelávania pre zamestnancov

Ak si spravíte jesennú prechádzku po námestí ktoréhokoľvek väčšieho mesta na Slovensku, s vysokou pravdepodobnosťou vám niekto strčí do ruky letáčik, ktorý vás bude pozývať na demo hodinu angličtiny v tej či onakej jazykovej škole. Ak sa vám podarí letáčiku vyhnúť, hneď za rohom narazíte na plagát, či billboard sľubujúci niekoľkonásobne rýchlejší pokrok vo vašej angličtine, či nemčine. Nájsť si kurz angličtiny, či iného jazyka pre seba, už dnes nie je vôbec náročné. Čo však robiť, ak dostanete v práci za úlohu zorganizovať jazykové kurzy pre zamestnancov vo vašej firme?

Efektívne riadiť jazykové vzdelávanie vo firme môže byť skutočný oriešok aj pre skúseného HR-istu. Je to najmä z toho dôvodu, že do hry vstupuje omnoho viac premenných a prekážok, než je tomu pri zháňaní si kurzu pre seba. Z obrovského mora možností si musíte vybrať partnera, ktorý vám nielen zabezpečí skúsených lektorov a vysoký štandard výučby, no bude pripravený a schopný popasovať sa aj so špecifikami vašej spoločnosti a ľudovo povedané, urobí aj niečo navyše.

Keďže dennodenne komunikujem s ľuďmi, ktorí majú s organizáciou vzdelávania vo firmách viac, či menej skúseností, rozhodol som sa spísať okruhy tém, na ktoré by ste sa pri výbere vášho budúceho dodávateľa nemali zabudnúť spýtať, alebo si na ne dať jednoducho pri rokovaniach pozor: nie všetky musia byť totiž na prvý pohľad očividné. Pohodlne sa usaďte, začíname 🙂

 

1. Lektori

Lektori tvoria základný kameň úspechu každej spolupráce medzi vami a vašim dodávateľom. Lektori sú zároveň najčastejšie „prepieranou témou“ pri každom obchodnom stretnutí. Každý sa chce učiť s kvalifikovaným lektorom, ktorý vás podporí, bude vašou oporou a za čo najkratší čas vás naučí čo najviac.

Jediný problém je, že pri obchodných stretnutiach vám nikto nepovie, že jeho lektori sú nekvalifikovaní alebo neskúsení. Rovnako tiež však neznamená, že ak máte zlú skúsenosť s lektorom, tento lektor nie je dobrý. Mohli ste si iba osobnostne nesadnúť.

Ak chcete odhaliť pripravenosť vášho dodávateľa, zabezpečiť tých najvhodnejších lektorov pre vašu firmu, musíte ísť s otázkami aspoň o úroveň hlbšie. Pýtajte sa napríklad:

  • Ako vyberáte lektorov do vášho tímu? Aké kritéria musia splniť?
  • Koľko lektorov pre vás aktívne učí?
  • Akou formou sa vaši lektori dovzdelávajú?
  • Akým spôsobom nasadzujete lektorov do konkrétnej výučby?
  • Ako rýchlo viete lektora vo výučbe nahradiť?
  • Ako dlho vám potrvá vybrať toho správneho lektora pre nás?
  • Pre koho iného už tento konkrétny lektor učí?

Odpovede na tieto otázky vám napovedia viac o spôsobe práce vášho potenciálneho dodávateľa s lektormi, ako i o celkovom rozsahu výučby, ktorú pre svojich klientov zabezpečuje.

2. Zameranie spoločnosti

Je obrovský rozdiel, či váš dodávateľ primárne organizuje kurzy pre verejnosť alebo sa špecializuje na výučbu vo firmách. Tento rozdiel je najväčšmi viditeľný na prístupe lektorov, ich ochote prispôsobiť výučbu a smerovať ju iným než všeobecným smerom. Je vhodné sa preto aj pri tejto téme pozastaviť.

Každý obchodník vám veľmi rád porozpráva o svojich najväčších klientoch. Pravda je taká, že každá spoločnosť, ktorá sa bude uchádzať o spoluprácu s vami, bude mať aspoň 2-3 dobré referencie. Skúste ich však napríklad prekvapiť otázkami ako:

  • Aký je celkový počet kurzov, ktoré robíte vo firemnej výučbe?
  • Aký je pomer kurzov, ktoré robíte pre verejnosť s tými firemnými?
  • Koľko kurzov spravujete u vášho najväčšieho klienta?

Čím je pomer kurzov v prospech firemnej výučby väčší, tým viac si môžete byť istý, že váš partner zvládne aj vaše špecifické požiadavky. Je totiž pravdepodobné, že sa s podobnými už v minulosti stretol a vie, ako si s nimi poradiť.

“Je obrovský rozdiel, či váš dodávateľ primárne organizuje kurzy pre verejnosť alebo sa špecializuje na výučbu vo firmách.”

3. Manažment a stabilita partnera

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, kto sú tí ľudia za oponou, ktorí zabezpečujú, aby vo vzdelávaní vašich zamestnancov všetko fungovalo ako hodinky? V dobre zabehnutej firme majú ľudia pridelené svoje úlohy a špecializujú sa na výkon svojej práce. Žiadajte to isté od vášho dodávateľa! Spýtajte sa ho napríklad:

  • Kto každý bude vstupovať do nastavovania procesov v našom vzdelávaní ak si vyberieme vás?
  • Kto sa u vás stará o lektorov?
  • Kto bude našou kontaktnou osobou po uzavretí spolupráce?
  • S kým môžeme riešiť prípadné problémy a sťažnosti?

Ak ten istý človek, ktorý riadi firmu a lektorov, stíha učiť, obchodovať, robí aj metodiku, vypisuje prezenčky, vypracováva štatistiky a študentov aj testuje, musí byť buď superman, alebo je len otázka času kedy mu niečo vybuchne. Hľadajte partnera, ktorý vám bude schopný už pri rokovaní presne zadefinovať celý postup spolupráce, popísať dosiahnuteľné ciele študentov a ukáže vám spôsob ako ich efektívne zmerať.

4. Pokrytie

Tento bod pre vás môže byť dôležitý, ak vaša spoločnosť pôsobí na viacerých miestach. Ak dnes organizujete jazykové kurzy pre jednu zo svojich prevádzok neznamená to ešte, že podobnú situáciu nebudete o polroka riešiť aj v inej prevádzke. Poistite sa dopredu a hľadajte dodávateľa, ktorý váš dopyt zakryje komplexne aj inde než len tam, kde to urgentne potrebujete teraz. Vždy je jednoduchšie nájsť si jedného spoľahlivého partnera, ako robiť 10 samostatných výberov, v každom meste mať nastavenú inú metodiku práce, inú kontaktnú osobu a iné štandardy.

5. Spôsob merania výsledkov

Viete ako sa hovorí: „Nikto vám nedá viac, než vám ja viem sľúbiť.“ Veľa spoločností bude v komunikácii s vami zdôrazňovať, ako je ich metóda výučby efektívna, ako rýchlo dokážu vašich zamestnancov naučiť jazyk a ako bezbolestný celý tento proces bude. Dopredu sa dá veľmi ťažko posúdiť, či sú takéto vyjadrenia pravdivé: môžete si vyžiadať štatistiky, či referencie klientov, no aj to nemusí byť dosť. Pýtajte sa preto:

  • Ako zabezpečíte, aby každý študent vyťažil zo vzdelávania maximum?
  • Ako zaraďujete študentov do skupín?
  • Ste ochotní výsledky svojej práce podrobiť nezávislému auditu?

Inými slovami, pýtajte sa na procesy a štandardy, v ktorých tá ktorá spoločnosť pracuje. Najmä posledná otázka môže vzbudiť vlnu niekedy aj oprávnených námietok: nikto predsa nechce byť hodnotený svojou konkurenciou. Nenechajte sa však odradiť! Dnes už predsa existujú nástroje, ako zmerať efektivitu výučby aj mimo konkurenčného boja.

 

Slovo na záver

Dúfam, že ste si počas čítania nepovedali: „Kašlem na to, nech toho dodávateľa na jazyky vyberie niekto iný!“. Uznávam, vybrať si správne môže byť náročné a určite vám zaberie nejaký čas spraviť si dôkladný výber. Čím viac času však výberu venujete, tým menej práce budete mať počas samotnej realizácie.

Hľadáte práve nového dodávateľa jazykových kurzov, alebo ste si tým už v minulosti prešli? Podeľte sa s nami o vaše dojmy v komentároch! Čím vás váš dodávateľ nakoniec presvedčil? Tešíme sa na vaše odpovede!

Martin Lobotka